5 veelgemaakte eCommerce fouten en wat je eraan kunt doen

Online verkopen kan voor veel bedrijven nieuwe mogelijkheden creëren. Wanneer jouw winkel 24/7 open is en je een wereldwijde markt kunt bereiken kan het een enorm voordeel zijn voor jouw bedrijf.

Maar er zijn veel dingen te overwegen bij het ontwerpen van een e-commerce site. Het is niet zo eenvoudig als het opzetten van een winkelwagentje software en producten in een database te stoppen.

Er zijn tonnen fouten die online retailers elke dag maken, en die zijn allemaal te vermijden met een beetje zorgvuldige planning. En zelfs als je al een aantal van deze fouten al maakt, zijn de meeste gemakkelijk op te lossen. Als u ze vermijdt, verbetert u de ervaring van uw klanten aanzienlijk.

Hieronder vindt u 15 van de meest voorkomende fouten die e-commerce sites maken, evenals en advies over hoe ze te vermijden of te herstellen.

Neem het advies in overweging voordat u aan een nieuw e-commerce project begint of wanneer het overdenken van uw huidige e-commerce site, en doe inspanningen om de aanbevelingen op te volgen.

1. Een tekort aan productinformatie

Wanneer je winkelt in een fysieke winkel, heb je het voordeel om een artikel op te pakken, het te voelen, het van alle kanten te bekijken en alle informatie op de verpakking of etiketten te lezen. Online winkelen verwijdert die interactie. Webshops moeten hun uiterste best doen om de winkelervaring om de winkelervaring in de winkel te verbeteren.

Hoe vaak zijn we niet naar een webshop gegaan en vonden we hun beschrijvingen volledig ontbreken? En als een klant zich afvraagt over de details van een product, zijn ze meer kans om te gaan zoeken naar de informatie elders. En tenzij de prijs van uw site aanzienlijk lager is dan die van uw van uw concurrenten, zullen ze waarschijnlijk gewoon op de andere site kopen.

Wat je eraan kunt doen:

Geef zoveel mogelijk productinformatie als u kunt. Maten, materialen, gewicht, afmetingen, en alle andere pertinente informatie afhankelijk van wat het product is. Bijvoorbeeld, in een online kledingwinkel, zou u het volgende kunnen vermelden type stof, beschikbare maten en kleuren, een maattabel (meestal gekoppeld aan meerdere producten), het gewicht of de dikte van het artikel, de snit en pasvorm van het artikel, onderhoudsinstructies, en commentaar over het merk of de ontwerper.

Gebruik beschrijvende woorden in plaats van louter technische termen kan een grotere effect hebben op de consument.

2. Contactinformatie verbergen

Consumenten willen weten dat ze met een echt bedrijf te maken hebben als ze betalingen willen gaan doen. Ze willen weten dat ze met een echt persoon kunnen praten en de hulp krijgen die ze nodig hebben. Als jouw webshop geen contactinformatie heeft of deze juist verbergt, dan is de kans kleiner dat ze uw webshop vertrouwen, en zijn ze dus minder geneigd om zaken met je te doen.

Wat je eraan kunt doen:

Zet contactinformatie op een plek waar het makkelijk te vinden is, op elke pagina van je

webshop. De meest voor de hand liggende plekken om contactinformatie te plaatsen zijn bovenin de webshop of in de footer (het onderste gedeelte van een website).

Zorg voor meerdere contactmogelijkheden als dat mogelijk is. Een contactformulier, e-mailadres, telefoonnummer, en een postadres dragen allemaal bij aan het vertrouwen. Onthoud ook, dat hoe duurder of technischer het product is dat u verkoopt, des te waarschijnlijker is dat een consument meer contactinformatie wil.

3. Verwarring tijdens het afrekenen

Dit is één van de grootste fouten die iedere webshop kan maken. Je moet het voor klanten zo makkelijk mogelijk maken om hun gegevens te geven en hun bestelling af te ronden. Hoe meer stappen je tussen het plaatsen van een artikel in hun winkelwagen en het daadwerkelijk betalen zet, hoe meer mogelijkheden je ze geeft om je site te verlaten zonder hun aankoop af te ronden.

Het ideale afrekenproces bestaat uit één pagina waar consumenten hun bestelling kunnen controleren en hun factuur- en verzendgegevens in te voeren, en een bevestigingspagina voordat ze hun bestelling verzenden. Alles wat meer is dan dat is alleen maar een belemmering om het afrekenproces te voltooien.

Wat je eraan kunt doen:

Volg het ideale proces van hierboven zo goed mogelijk. Als je andere pagina's eraan toe moet voegen, probeer ze dan zo gemakkelijk mogelijk te houden. Combineer pagina's als u kunt, en gebruik twee-koloms lay-outs voor bepaalde secties (zoals facturerings- en verzendingsinformatie naast elkaar) om pagina's korter te laten lijken.

4. Het verplichten van een account

Dit sluit rechtstreeks aan bij het vorige punt. Als je van een klant eist dat hij/zij een account moet aanmaken voordat ze een bestelling kunnen plaatsen, is het een ander obstakel die je op hun pad hebt gelegd. Wat is belangrijker voor u: de bestelling krijgen bestelling of het vastleggen van klantinformatie? Vergeet niet dat de tweede optie kan betekenen dat u sommige klanten verliest.

Wat je eraan kunt doen:

Het is een makkelijke oplossing. In plaats van te eisen dat een klant zich aanmeldt voor een account voordat ze kunnen bestellen, bied hen de optie aan het eind van hun bestelproces. Geef ze de optie om hun accountinformatie op te slaan om om toekomstige bestellingen te vergemakkelijken of om de status van hun huidige bestelling. Veel klanten zullen ervoor kiezen hun informatie op te slaan, en u zult geen klanten wegjagen voordat ze hun bestelling hebben afgerond.