Uitgelicht

Een eigen webshop beginnen, hoe doe je dat?

Het opzetten van een online webshop was jaren geleden behoorlijk ingewikkeld.

Je zult moeten weten welke producten je gaat verkopen, je moet goede productpagina's schrijven en een instellen van betalingsmethoden en bestelprocedures was al erg genoeg. Daarnaast moest je je ook nog zorgen maken over verzending en belastingen!

Gelukkig is dat de laatste jaren veranderd, en het is nu nog nooit zo makkelijk geweest om je eerste eigen webshop van de grond te krijgen.

We laten je in deze blogpost niet alleen zien hoe je je eigen online winkel kunt beginnen, ook hoe je in minder dan een dag online kunt zijn en kan gaan verkopen. Laten we beginnen!

Onderzoek eerst de marktvraag en de geschiktheid van het product

Er zijn twee manieren om te beginnen met het online verkopen van producten.

De eerste is om te beginnen met uw eerste idee of product. De kans is groot dat u al weet wat u wilt verkopen en het doel is om in plaats daarvan uit te vinden (a) waar uw publiek zich bevindt en (b) hoe u aan hen online kunt verkopen.

De andere manier is om het proces om te keren. In dit geval begin je eerst met een winstgevende niche, en dan ga je op zoek naar het juiste product om te verkopen. Hoewel het duidelijk minder gebruikelijk is, is het nog steeds een goede oefening als u probeert de mogelijke vraag te peilen voordat u veel tijd en geld investeert in een onbewezen product.

Stap 1: De vraag op de markt meten

Het beste van online bedrijven is dat je kunt testen voordat je geld steekt in het onbekende.

Dat betekent dat u kunt zien of er al kopers eerst, door de uitgaven misschien $ 100 op advertenties, voorafgaand aan het investeren 10 keer dat veel in nieuwe product creatie.

Een van de eenvoudigste manieren is het bekijken van Google Trends. Hier kunt u zoeken naar specifieke soorten producten om te zien hoe het is gedekt of hoeveel mensen zijn op zoek naar het in de afgelopen paar maanden of jaren. Als u bijvoorbeeld overweegt glutenvrij bier te verkopen, kunt u zien hoe de populariteit ervan in de loop van de tijd is toegenomen of jaarlijks in de gegevens graven om trends te zoeken.

U zult ook kunnen zien waar deze interessante regionale groei plaatsvindt, wat belangrijk is als u fysieke producten of goederen verzendt. Zoals Google Trends aangeeft, zien we dat glutenvrij bier niet alleen populair is in de VS, maar ook in Australiƫ.

SEMrush is een ander geweldig onderzoeksinstrument, waarmee je snel kunt bepalen wat het algemene organische zoekvolume (SEO) is en of er al dan niet sprake is van Google Ads concurrentie.

Organisch zoeken: Wat is het totale volume (of interesse en vraag) in deze keyphrase?

Betaald zoeken: Bieden mensen momenteel op deze zin, en wat is de geschatte CPC tot nu toe?

Trend: Is deze keyphrase trending naar groei of daling?

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is geen reclame en geen SEO concurrentie (d.w.z. het teken van geen klanten) een zeer slecht teken. Het betekent dat er ook geen markt is.

Echter, je zou natuurlijk ook niet willen springen in het diepe, in een poging om een aantal van de meest concurrerende (en dure) markten te overbieden.

Voor meer informatie over bedrijfsplanning, kijk niet verder dan onze Online Microbusiness Leergidsen.